ابن جعفر بن محمد حنفی ابومحمد از عراق به یمن رفت و در آنجا در 389 هجری قمری درگذشت. او راست: ’الحروف السبعه’ در رد معتزله و جز آن. (هدیه العارفین ج 1 ص 306) (کشف الظنون)
ابن جعفر بن محمد حنفی ابومحمد از عراق به یمن رفت و در آنجا در 389 هجری قمری درگذشت. او راست: ’الحروف السبعه’ در رد معتزله و جز آن. (هدیه العارفین ج 1 ص 306) (کشف الظنون)
ابن محمد بن ابی معشر مودود سلمی جزری مکنی به ابوعروبه محدث مورخ. متولد پس از 320 هجری قمری 835/ میلادی و متوفی در 318 هجری قمری 930/ میلادی او راست: تاریخ الجزیرتین و جز آن. (معجم المؤلفین از سیر النبلاء ج 9 ص 272) (فهرست ابن الندیم ص 230) (تذکره الحفاظ ذهبی ج 2 ص 304) (کشف الظنون) (فهرست ظاهریه) (ایضاح المکنون) (هدیه العارفین ج 1 ص 305)
ابن محمد بن ابی معشر مودود سلمی جزری مکنی به ابوعروبه محدث مورخ. متولد پس از 320 هجری قمری 835/ میلادی و متوفی در 318 هجری قمری 930/ میلادی او راست: تاریخ الجزیرتین و جز آن. (معجم المؤلفین از سیر النبلاء ج 9 ص 272) (فهرست ابن الندیم ص 230) (تذکره الحفاظ ذهبی ج 2 ص 304) (کشف الظنون) (فهرست ظاهریه) (ایضاح المکنون) (هدیه العارفین ج 1 ص 305)
ابن محمد بن احمد مروزی یا مروروذی شافعی مکنی به ابوعلی قاضی فقیه اصولی. متوفی 23 محرم 462 هجری قمری 1070/ میلادی او راست: تلخیص تهذیب بغوی به نام لباب التهذیب و شرح فروع ابن حداد و جز آن. (معجم المؤلفین از طبقات الشافعیه) (الوافی بالوفیات ج 11 ص 107) (هدیه العارفین ج 1 ص 310). و رجوع به ابوعلی شود ابن واقد قاضی. متوفی 160 هجری قمری او راست: تفسیر قرآن. (هدیه العارفین ج 1 ص 304) ابن حسن. متوفی 246 هجری قمری او راست: کتاب الصیام. (هدیه العارفین ج 1 ص 304)
ابن محمد بن احمد مروزی یا مروروذی شافعی مکنی به ابوعلی قاضی فقیه اصولی. متوفی 23 محرم 462 هجری قمری 1070/ میلادی او راست: تلخیص تهذیب بغوی به نام لباب التهذیب و شرح فروع ابن حداد و جز آن. (معجم المؤلفین از طبقات الشافعیه) (الوافی بالوفیات ج 11 ص 107) (هدیه العارفین ج 1 ص 310). و رجوع به ابوعلی شود ابن واقد قاضی. متوفی 160 هجری قمری او راست: تفسیر قرآن. (هدیه العارفین ج 1 ص 304) ابن حسن. متوفی 246 هجری قمری او راست: کتاب الصیام. (هدیه العارفین ج 1 ص 304)
ابن محمد ثعالبی مرغنی مکنی به ابومنصور مورخ معاصر محمود سبکتکین غزنوی. او راست: ’الغرر فی سیر الملوک و اخبارهم’. وی در421 هجری قمری 1030/ میلادی زنده بوده است. (معجم المؤلفین ج 4 ص 50 و 58 مکرر از دوسلان در فهرست مخطوطات عربی ج 1 ص 284) (بروکلمان ج 1 ص 342). این کتاب توسط کتابفروشی اسدی در تهران در 1341 هجری شمسی با افست تجدید چاپ شده است. و رجوع به ثعالبی در همین لغت نامه شود
ابن محمد ثعالبی مرغنی مکنی به ابومنصور مورخ معاصر محمود سبکتکین غزنوی. او راست: ’الغرر فی سیر الملوک و اخبارهم’. وی در421 هجری قمری 1030/ میلادی زنده بوده است. (معجم المؤلفین ج 4 ص 50 و 58 مکرر از دوسلان در فهرست مخطوطات عربی ج 1 ص 284) (بروکلمان ج 1 ص 342). این کتاب توسط کتابفروشی اسدی در تهران در 1341 هجری شمسی با افست تجدید چاپ شده است. و رجوع به ثعالبی در همین لغت نامه شود
حسین بن احمد بن حسین مرصفی، ادیب نابینا و مدرس الازهر در قاهره بود و به سال 1307 هجری قمری درگذشت. او راست: الکلم الثمان. الوسیله الادبیه فی العلوم العربیه. زهره الرسائل. (از الاعلام زرکلی ج 2 ص 250) ابن احمد مصری. درگذشتۀ 1307 هجری قمری او راست: الکلم الثمان و جز آن. (هدیه العارفین ج 1 ص 330) (اعلام زرکلی 246 چ اول)
حسین بن احمد بن حسین مرصفی، ادیب نابینا و مدرس الازهر در قاهره بود و به سال 1307 هجری قمری درگذشت. او راست: الکلم الثمان. الوسیله الادبیه فی العلوم العربیه. زهره الرسائل. (از الاعلام زرکلی ج 2 ص 250) ابن احمد مصری. درگذشتۀ 1307 هجری قمری او راست: الکلم الثمان و جز آن. (هدیه العارفین ج 1 ص 330) (اعلام زرکلی 246 چ اول)
ابن طالب بن عباس بن ابراهیم بن حسین بن عباس بن حسن بن عباس بن حسن بن محمدعلی بلاغی ربعی کاظمی شاعر نجفی. درگذشتۀ 1320 هجری قمری 1902/ میلادی (معجم المؤلفین ج 4 ص 13)
ابن طالب بن عباس بن ابراهیم بن حسین بن عباس بن حسن بن عباس بن حسن بن محمدعلی بلاغی ربعی کاظمی شاعر نجفی. درگذشتۀ 1320 هجری قمری 1902/ میلادی (معجم المؤلفین ج 4 ص 13)
ابن علی بن محمد بن احمد بن حسین بن احمد خزاعی نیشابوری رازی مکنی به ابوالفتوح (متوفی 535 یا 560 هجری قمری). رجوع به ابوالفتوح شود. و در هدیه العارفین ج 1 ص 312 تبصره الانام در ملل و نحل و الرساله الحسینیه را به وی نسبت داده است ابن محمد آمدی متخلص به رازی از کاتبان دیوان بود و در 1120 هجری قمری درگذشت. او راست: ’نصایح الابرار’ و جز آن. (هدیه العارفین ج 1 ص 324) ابن طلحه رازی کاتب. اوراست: ’هدایه’ در ترسل. (هدیه العارفین ج 1 ص 332)
ابن علی بن محمد بن احمد بن حسین بن احمد خزاعی نیشابوری رازی مکنی به ابوالفتوح (متوفی 535 یا 560 هجری قمری). رجوع به ابوالفتوح شود. و در هدیه العارفین ج 1 ص 312 تبصره الانام در ملل و نحل و الرساله الحسینیه را به وی نسبت داده است ابن محمد آمدی متخلص به رازی از کاتبان دیوان بود و در 1120 هجری قمری درگذشت. او راست: ’نصایح الابرار’ و جز آن. (هدیه العارفین ج 1 ص 324) ابن طلحه رازی کاتب. اوراست: ’هدایه’ در ترسل. (هدیه العارفین ج 1 ص 332)